Cultural Council
Das EMH Cultural Council koordiniert die Kulturarbeit innerhalb der in EMH organisierten Verbände und Institutionen.
Charta von Barcelona
Am 28. September 2002 verabschiedet, wurde das Grundsatzpapier als „Charta von Barcelona“ am 30. März 2003 vor Ebeltoft, Dänemark, an Bord der Fregatte „Jylland“ von Anders Berg, dem Präsidenten des „Common European Maritime Heritage (EMH) Congress“, einer Nicht-Regierungs-Organisation von Schifffahrtsmuseen und privaten Eignern traditioneller Wasserfahrzeuge, sowie Arne Gotved, dem Vorsitzenden des Kulturausschusses des EMH unterzeichnet.
In Anlehnung an die „Charta von Venedig“, die 1964 den Umgang mit alten Gebäuden, Monumenten und historischen Stätten regelte, setzt die „Charta von Barcelona“ europaweit gültige Mindeststandards für die Erhaltung und Pflege von in Betrieb befindlichen historischen Wasserfahrzeugen.
Die Charta von Barcelona als PDF in deutsch oder englisch
Recommendation 1486(2000) des Council of Europe
Die Ergebnisse der Arbeit des EMH spiegeln sich unter anderem in Empfehlungen des Council of Europe in dessen Recommendation 1486(2000) wieder:
....
10. The Assembly further observes the increased attraction of traditional maritime and fluvial vessels for interest and for leisure activities.
11. The Assembly notes with approval the Memorandum of Understanding on the mutual recognition of certificates for the safe operation of traditional ships, signed by the maritime authorities of seven European nations on 8 September 2000.
12. The Assembly notes, however, with concern that in some countries vessels of great historic value are at risk of being lost for want of resources for their maintenance.
13. The Assembly therefore recommends that the Committee of Ministers:
....
xiii. encourage the restoration and preservation of historic inland waterways and waterfront locations, as far as possible, for public access and amenity and commercial use;
xiv. encourage support and co-operation in the capturing of the original working character of these installations in maritime and waterways museums in the form of displays of artefacts, pictures and photographs, video- and audio-tapes, literary and graphic documents, electronic retrieval, interactive displays or live (including interactive) presentations;
xv. support and encourage public and private bodies and voluntary associations which preserve historic vessels, or life-size or large scale replicas, in working order;
xvi. encourage the display and use of these vessels for the education and enjoyment of the general public,
xvii. encourage further development of a system of mutual acceptability by the maritime authorities of nation states of standards for the safe operation of traditional vessels in European waters.